Search This Blog

HOME


Wednesday, March 11, 2009

stilistik..oh stilistik..huhuuhuhu

Tukang Besi di Bengkel Kereta Api

Siti Zainon Ismail

Dewan Sastera, Ogos 1984

Dia lelaki muda dari lembah

tak sempat menatap mata ayah

menggengam hidup warisan alam

menukul besi

menggelek tayar kereta api

wajah merah memain persikan bunga api

ia mengetuk bersama siul kenari dunia baru

menggiling percaturan nafas tanpa mengenal jalur kesal

demi upah semangkuk sup pada awal bulan.


Dia lelaki tiga zaman

telah dilengkungnya fajar kelabu

telah disilangnya keringat siang

dialah lelaki penakluk malam

menyentik hujan

silih berganti

jari kematunya masih mengetuk jeriji

seperti juga setia dia

menghitung malam

di bengkel tua istirahat seminit berbantal besi-besi

dituangnya kopi sisa semalam

masih jua ia bertasbih

senyum mengenangi Dia.


Sebatilah alam yang dihirup

darah keringat

demi anak-anak

bisakah satu ketika

putera sulung mengubah haluan?


Tukang besi di bengkel kereta api

dialah ayahku

dialah pamanku

abang-abangku

itulah adik-adiku.


Tapi kalau kalian anak-anakku

kini, harus terdidik dari akademi tukang

yang tak lagi menjadi yang tak lagi kuda tunggangan






  • Ini lah sajak yg akan aku analisis tuk subjek nie..sajak nie yg memperkenalkan aku dalam dunia sastera..aku gat lagi...zaman aku form 6 dulu..cikgu Ramli (guru yg paling aku Sayang) dia suru baca sajak setiap orang dalam kelas..so aku dapat sajak nie..aku xpernah pun sebelum baca sajak ke puisi ke..tapi pagi tu..aku betul2 menghayati sajak nie..n lepas je aku baca sajak nie..cikgu Ramli beri tepukan yg gemuruh sekali..semangat aku dengar tepukan dari die..

  • Cikgu Ramli lah yang mengajar aku tentang kehidupan..die selalu cakap kat aku kehidupan adalah sesuatu yang abstrak..n kehidupan bukan seindah yang kita sangkakan...betul cakap cikgu..aku sedang melalui kehidupan n akan lalui nya sehingga aku menutup mata...

  • Cikgu..thanks..semoga berkat doa yg cikgu beri aku dapat bertahan sebagai insan yng bergelar manusia..

No comments: